20.05.2011

Renault Laguna 2.0 dCi Initiale - Luksus po francusku z domieszką niemieckiego

Tagi: autolagunaRenault
Renault Laguna 2.0 dCi Initiale - Luksus po francusku z domieszką niemieckiego
Renault Laguna 2.0 dCi Initiale - Luksus po francusku z domieszką niemieckiego

Francuski producent przez lata zaskakiwał nas ekstrawaganckimi pomysłami. Zrobić inaczej niż wszyscy – zgodnie z tym mottem powstawały kolejne modele Renault. A jak jest dzisiaj? Zobaczymy na przykładzie Laguny III po faceliftingu.


Sprawdź teraz najlepsze kredyty samochodowe!

W ramach niedawnego faceliftingu III generacji Laguny skupiono się głównie na poprawie wyglądu przedniej części nadwozia. Czy Laguna jest bezpłciowa? To kwestia gustu. Można rzec raczej, że wygląda oryginalnie. W wersji po modyfikacji pojawiły się reflektory z ciemnymi wkładami i przeprojektowany zderzak – wszystko, aby nadać autu nieco wyrazu. Charakterystyczne, tylne światła w kształcie bumerangu pozostały nietknięte, a na klapy nadal nie wyposażono w uchwyt do podnoszenia. Łatwo przez to ubrudzić ręce.

Co czeka w kabinie? Testowany egzemplarz w topowej wersji Initiale Paris to prawdziwa „Francja-elegancja”. Warto tu wspomnieć, że używane wcześniej dla luksusowo wyposażonych modeli określenie Baccara zostały wycofane po sporze sądowym, przegranym z wytwórnią tkanin o tej samej nazwie. Dlatego dziś najlepiej wyposażone modele Renault zwą się Initale Paris.

Pierwsze wrażenie? Fotele obszyte beżową skórą (dopłata za ten odcień wynosi 950 zł) są… twarde. To rozbrat z pluszowymi poduszkami, do których mogli przywyknąć właściciele poprzednich modeli Renault. Dawniej człowiek wsiadał i czuł się jak na domowej kanapie, dziś Laguna ewidentnie goni za standardami reprezentowanymi przez niemiecką konkurencję. Czy słusznie? Niestety, fotele mają krótkie siedziska, są zbyt wysoko zamocowane i nie mają należytego podparcia bocznego, przez co trudno znaleźć tu właściwą pozycję. Nie pomaga nawet elektryczna regulacja położenia z pamięcią oraz 2-płaszczyznowo ustawiana kolumna kierownicy.

O ile przestronność w pierwszym rzędzie jest na miarę klasy średniej, o tyle w drugim rzędzie opadająca linia dachu zabiera miejsce nad głową, a opuszczone przednie fotele – na nogi. Swoje robi też niezbyt szczęśliwe wyprofilowanie tylnej kanapy, zmuszające pasażerów do siedzenia z udami w powietrzu. Plus za otwory wentylacyjne w podłokietniku i rolety boczne. Pod tylną klapą kryje się ustawny, ale płytki bagażnik o pojemności 450 l z możliwością powiększenia do 1377 l. Dostępu do niego broni jednak wysoki próg załadunku. Pod podłogą wygospodarowano dodatkowy schowek na drobiazgi oraz miejsce na dojazdowe koło zapasowe (za dopłatą 310 zł).

Wnętrze wykończono przytulnymi, dobrej jakości materiałami, trudno też o zastrzeżenia co do spasowania poszczególnych elementów. Koło kierownicy z modnie spłaszczoną dolną częścią dobrze leży w dłoniach i nie jest przeładowane guzikami. Wyżej oczy kierowcy natykają się na przejrzyste zegary z wyświetlaczem komputera pokładowego pośrodku. Wyposażono go w dodatkowe funkcje, m.in. informacje o przebiegu do najbliższego przeglądu i konfiguracje czujników parkowania czy składania lusterek. Minimalistyczna w formie konsola środkowa nie nastręcza problemów w obsłudze, Francuzi nie ustrzegli się jednak kilku pomyłek. Na panelu wentylacji brakuje guzika „dual”, pozwalającego zaprogramować tę samą temperaturę dla obydwu stref. Są za to różne opcje intensywności nawiewu, co ucieszy z pewnością osoby niecierpiące przeciągów. Małe pokrętła do sterowania głośnością trudno regulować bez odrywania wzroku od drogi. Jeśli mowa o systemie audio, ten w Lagunie – sygnowany przez Bose – jest wyposażony w subwoofer i gra wyśmienicie. Umieszczony na szczycie ekran nawigacji ma estetyczny interfejs, a w dodatku pozwala na zmianę ikony symbolizującej nasze auto na… bolid F1. W sam raz dla kogoś, kto chce poczuć się przez chwilę jak Robert Kubica. Do obsługi systemu nawigacji służy wymagające wyczucia pokrętło na tunelu środkowym. Dostarczone przez Carminat TomTom oprogramowanie dysponuje językiem polskim i funkcją powiadamiania o fotoradarach i korkach. Tylko dlaczego obok dżojstika zamontowano guziki do obsługi tempomatu i ogranicznika prędkości?

„Średniak” Renault zyskuje ze względu na dużą liczbę schowków. W podłokietniku zamontowano dodatkowo wejście USB i gniazdo 12V. Są i ślady starych przyzwyczajeń. Profil uchwytu do zamykania drzwi sprawia, że ciągle zawadza się o niego nogą, podczas składania tylnej kanapy łatwo przytrzasnąć pasy bezpieczeństwa, spryskiwacze przedniej szyby zahaczają o boczne okna i dach, a dbałość Francuzów o bezpieczeństwo – przejawiająca się w ilości brzęczyków, alarmów i ostrzeżeń – potrafi zirytować. Kierowca dochodzi do wniosku, że to on jest dla samochodu, a nie auto dla niego. Cóż, może za kierownicą Laguny zmieni zdanie?


Sprawdź teraz najlepsze kredyty samochodowe!

Dostępu do wnętrza broni stosowana od lat karta Hands Free, a silnik uruchamia się przyciskiem. Po jego wciśnięciu spod maski dobiega ledwie delikatny pomruk. Czy na pewno pracuje tam motor wysokoprężny? Niemal niewyczuwalne wibracje i cisza, jaką raczy pasażerów 2-litrowy turbodiesel, od razu wzbudzają zaufanie. Dalej jest tylko lepiej. 175 koni chętnie zabiera się do roboty, a jedyna przeszkoda to 6-biegowy automat. Delikatne szarpnięcia i mozolna zmiana przełożeń nie przystoją luksusowej wersji Laguny. Za miastem lepiej korzystać z trybu ręcznej zmiany biegów, działającego płynniej i… bezpieczniej. Niestety, Renault jak wielu innych producentów odwraca poprawne działanie dźwigni - aby zredukować bieg, należy pociągnąć ją do siebie. Humoru poprawia za to wizyta na stacji benzynowej. Łagodnie traktowana, Laguna potrafi zużyć 5,2 l/100 km, a w mieście – 11-12 l/100 km. Średnie zużycie paliwa w teście wyniosło 8,5 l/100 km.

Także zestrojenie układu jezdnego Laguny to ukłon w stronę klientów przyzwyczajonych do aut znad Renu. Precyzyjny, pracujący układ kierowniczy daje kierowcy duże wyczucie, a sprężyste resorowanie trzyma karoserię w ryzach podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Charakterystyczną dla mocnych przednio napędówek podsterowność pomaga okiełznać seryjny system ESP z możliwością wyłączenia, ale tylko do prędkości 50 km/h. Przy gwałtownych manewrach Laguna zdradza tendencje do myszkowania tyłem, jednak elektronika zdaje się bezbłędnie czuwać nad ruchami kierowcy i zduszać w zarodku wszelkie niepokojące sytuacje. A co z komfortem? Zawieszenie nie ma problemu z tłumieniem dziur, ale przenosi wtedy do kabiny niezbyt przyjemne hałasy.

Czy warto rozważać zakup Laguny? Jeśli priorytetem nie jest ilość miejsca na tylnej kanapie, liczy się mocny i oszczędny turbodiesel oraz dopracowanie szczegółów, to tak. Odstraszyć może tylko cena - 138 260 zł. Inne „średniaki” z podobnym poziomem wyposażenia potrafią być jednak jeszcze droższe. Swoją drogą szkoda, że Renault porzuca powoli swoje korzenie i próbuje upodobnić się do niemieckich aut. Francuski indywidualizm nawet dzisiaj ma szansę podbić serca nabywców.

Zalety:

- Bardzo dobrej jakość materiały i ich spasowanie.

- Silnik cichy, dynamiczny i  niegenerujący  nadmiernych wibracji.

- Skuteczne hamulce.

- Precyzyjny układ kierowniczy.

- Bardzo dobrej jakości zestaw grający sygnowany marka Bose.

- Poręczna i dobrze leżąca w dłoni kierownica obszyta skora.

- Sterowanie radia pilotem.

- Dobra widoczność.

Wady:

- ospała automatyczna skrzynia biegów.

- twarde fotele ze słabym trzymaniem bocznym.

- mała ilość na nogi i głowę na tylnych siedzeniach.

- bagażnik ustawny, ale płytki zarazem.

- niezbyt intuicyjna w obsłudze nawigacja.

- drobne błędy ergonomiczne.

- głośno pracujące zawieszenie.

- mało wygodna pozycja za kierownica.

- brak uchwytu do podnoszenia tylnej klapy.

- zbyt czule czujniki parkowania.

Dane techniczne

Renault Laguna 2.0 dCi Initiale

Silnik

turbodiesel, R4, 16 zaw.

Typ zasilania paliwem

wtrysk bezpośredni Common Rail

Pojemność

1995 cm³

Moc maksymalna

127 kW ( 175 KM ), 3750 obr/min

Maks. moment obrotowy

360 Nm, 2000 obr/min

Skrzynia biegów

automatyczna, 6-biegowa

Zbiornik paliwa

66 l

Napęd

napędzane koła przednie

Wymiary (dł./szer./wys.)

4695 x 1811 x 1445 mm

Masa własna / ładowność

1520 / 587 kg

Pojemność bagażnika / po złożeniu siedzeń

450 / 1377 l

Spalanie: miasto/trasa/średnie

 8,2 / 5,3 / 6,3 ( średnie testu: 8,5 )

Emisja CO2

163 / 165 g/km

Prędkość maksymalna

220 / 215 km/h

Przyśpieszenie 0-100 km/h

- s

Cena wersji podstawowej

108 000 zł

Cena wersji testowej

138 260 zł


Sprawdź teraz najlepsze kredyty samochodowe!

Krzysztof Paliński

 



20.05.2011
Dodaj do

TOP 3 - KREDYTY SAMOCHODOWE

Więcej
Bank
Rata
Prowizja
Oprocentowanie
rzeczywiste
Ocena
klientów
 
Kredyt samochodowy
954.83 PLN
0.00%
5.63%
Kredyt samochodowy
964.38 PLN
1.00%
6.07%
Kredyt samochodowy (z ubezpieczeniem)
987.84 PLN
4.50%
7.13%





  • Jak napisać oświadczenie o wypadku?
    24.05.201624.05.2016
    Jak napisać oświadczenie o wypadku?
    Gdy podczas podróży samochodem zdarzy nam się drobna stłuczka, do której nie musimy wzywać policji, powinniśmy za zgodą wszystkich uczestników zdarzenia spisać oświadczenie. Co powinno znaleźć się w oświadczeniu z kolizji...  »
  • Wypożyczanie samochodów - jak nie stracić kaucji?
    17.05.201617.05.2016
    Wypożyczanie samochodów - jak nie stracić kaucji?
    Decydując się na wypożyczenie samochodu, musimy liczyć się z tym, że wypożyczalnia będzie chciała skorzystać z opcji blokady pieniędzy na naszej karcie płatniczej lub zażąda wstępnej przedpłaty. Jak nie stracić kaucji, korzystając z...  »
  • Niemcy dopłacają do elektryków. A Polska?
    06.05.201606.05.2016
    Niemcy dopłacają do elektryków. A Polska?
    Ponieważ rynek samochodów elektrycznych w Niemczech nie rozwija się tak szybko, jak zakładał tamtejszy rząd, kraj ten zamierza przeznaczyć na rozwój tej gałęzi motoryzacji aż 1 mld euro. Czy w Polsce również możemy liczyć...  »
  • Zgubiona karta pojazdu to nie problem
    02.05.201602.05.2016
    Zgubiona karta pojazdu to nie problem
    Karta pojazdu jest wydawana obowiązkowo do każdego samochodu rejestrowanego w Polsce po 1999 roku. Tego typu dokument jest niezbędny przy rejestracji samochodu. Co zrobić, gdy jednak kartę pojazdu zgubimy?   »
  • Oto 3 najczęściej kupowane samochody w Polsce
    29.04.201629.04.2016
    Oto 3 najczęściej kupowane samochody w Polsce
    Wedle statystyk z roku poprzedniego okazuje się, że Polacy kupują coraz więcej nowych samochodów. Sprzedaż aut w salonach w roku 2015 w porównaniu do roku 2014 wzrosła aż o 8%. Jakie samochody są najczęściej kupowane Polsce?   »
  • Kolejne auta bezzałogowe wyjadą na ulice Chin
    25.04.201625.04.2016
    Kolejne auta bezzałogowe wyjadą na ulice Chin
    Już niedługo samochody autonomiczne będą testowane w warunkach ruchu drogowego w Chinach. Prezes Volvo zapowiedział, że w pierwszej kolejności technologia ta będzie jednak sprawdzona w Szwecji. Kiedy samochody bezzałogowe trafią na drogi Chin?...  »
  • Jak działa leasing konsumencki?
    20.04.201620.04.2016
    Jak działa leasing konsumencki?
    Leasing konsumencki to stosunkowo nowa metoda pozyskania pieniędzy na sfinansowanie samochodu przez osobę niebędącą przedsiębiorcą. Niestety wciąż wielu z nas nie wie, jak działa leasing konsumencki, a szkoda, bo może stanowić dobrą alternatywę...  »