13.07.2012

NSU, Wanderer, DKW, Ducati - motocyklowe dziedzictwo Audi

Tagi: DucatiNSUWanderer

mototarget.pl

W kwietniu tego roku do koncernu AUDI AG dołączyło Ducati – włoski producent sportowych motocykli. W ten sposób marka z czterema pierścieniami została wzmocniona prężną marką motocyklową. Jednocześnie dołączenie Ducati do Grupy Audi pozwoliło na odnowienie motocyklowych tradycji producenta z Ingolstadt.

Sprawdź teraz najlepsze kredyty samochodowe!

 

Ducati produkuje motocykle inspirowane sportem wyścigowym, o unikalnej charakterystyce silników, innowacyjnym wzornictwie, zaawansowanej konstrukcji oraz najwyższych walorach technicznych - dlatego świetnie pasuje do Audi. Motocykle Ducati sprzedawane są w ponad 60 krajach na całym świecie, głównie na rynkach Europy Zachodniej i rynku północnoamerykańskim.

Niepowtarzalność marki Ducati jest wynikiem stosowania najlepszych konstrukcji i najnowocześniejszego wzornictwa, a także szczególnych rozwiązań technicznych takich jak m.in. silnik z rozrządem desmodromicznym, stalowa rama z rurową kratownicą oraz silnik typu L-twin z dwoma wałkami rozrządu na cylinder.

Włączenie marki Ducati w struktury AUDI AG, nie jest jednak debiutem czterech pierścieni w świecie jednośladów. Wanderer i DKW – marki wchodzące w skład Auto Union oraz marka NSU, które dały podstawy dzisiejszej pozycji Audi, w pierwszej połowie XX wieku słynęły z produkcji motocykli. Podobnie jak samochody Audi, charakteryzowały się doskonałą jakością i nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi.

NSU

Firmą szczycącą się najdłuższymi tradycjami w produkcji motocykli było NSU – od 1969 roku wchodzące w skład koncernu VW/Audi. Druga co do wielkości i ważności fabryka Audi w Neckarsulm, to dawna siedziba i fabryka NSU. Dziś produkuje się w niej m.in. Audi A6 i A8.

W roku 1901 w fabryce NSU w Neckarsulm zbudowano pierwszy motocykl, wyposażony w szwajcarski, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik Zendel o mocy 1,3 kW (1,75 KM). Jednostki napędowe, początkowo były sprowadzane z wyspecjalizowanych firm, dopiero później opracowano własne konstrukcje. W 1903 roku, firma rozpoczęła produkcję motocykla swojej konstrukcji, a w 1904 miała w ofercie już sześć takich modeli. Podczas pierwszej wojny światowej produkowano motocykle głównie na potrzeby wojska.

Pierwszy powojenny model NSU, z 1919 roku, miał wypróbowany dwucylindrowy silnik widlasty, zamontowany w ramie rurowej i przekładnię pasową. Ówczesne motocykle NSU, to masywne pojazdy z dwucylindrowymi silnikami 500 cm3, 600 cm3, 750 cm3, i 1000 cm3 o dużej mocy (oczywiście jak na tamte czasy). Właśnie ze względu na duże moce silników, przekładnia pasowa została w miarę upływu czasu wyparta przez przekładnie łańcuchowe. Od 1911 roku, w niektórych modelach motocykli stosowano resorowane tylne koło. Ze względu na stan nawierzchni ówczesnych dróg, nie można było rozwijać zbyt dużych prędkości jazdy, dlatego dwustopniowa skrzynia biegów była w tych motocyklach w zupełności wystarczająca. Dopiero w 1922 roku, zastąpiono ją skrzynią o trzech przełożeniach.

 

 

Sprawdź teraz najlepsze kredyty samochodowe!

 

Wanderer

Inną marką produkującą motocykle, która była jedną z marek grupy Auto Union – protoplasty dzisiejszej marki Audi, jest Wanderer. Pierwszy motocykl wyprodukowano w fabryce tej firmy w Chemnitz, w roku 1902. Był to model 1.5 hp, który mimo że posiadał silnik o pojemności 217 cm3, był właściwie przebudowanym i wzmocnionym rowerem. Jego moc – 1,5 KM, pozwalała na rozwinięcie prędkości 50 km/h. W latach 1902-1903 zbudowano ok. 200 sztuk tego modelu.

Zaprezentowany w roku 1905 model 3 hp był już motocyklem w pełni tego słowa znaczeniu. Charakteryzował się nowoczesnym silnikiem, z pionowymi zaworami po bokach i nożnym rozrusznikiem. Osadzony był na stabilnej ramie, a opcjonalnie dostępna była wersja z teleskopami przedniego koła.

W następnych latach, Wanderer prezentował kolejne modele, m.in. 3 hp z dwucylindrowym silnikiem i dwoma biegami z roku 1912, czy 2 hp z roku 1914, z silnikiem o pojemności 251 cm3. Ten właśnie motocykl zapoczątkował praktykę konstruowania silników o pojemności 250 i 500 cm3, przyjętą później przez wielu producentów. W latach kolejnych, firma Wanderer skonstruowała szereg jednośladów, m.in. Wanderer V z silnikiem o pojemności 616 cm3, zaprezentowany w roku 1920, czy Wanderer OHV z roku 1926 o pojemności 703 cm3.

W roku 1924 Wanderer wprowadził niezwykłą na owe czasy koncepcję techniczną. W dwucylindrowym silniku w układzie V zastosowano po raz pierwszy cztery zawory na cylinder, co pozwoliło na wyposażenie modelu 5.4 hp w jednostkę napędową o pojemności 708 cm3, która dawała 15 KM mocy. Nastąpiło to wiele lat wcześniej, zanim zasada czterech zaworów na cylinder stała się obowiązująca dla wszystkich typów silników.

Wielki kryzys, który rozpoczął się w roku 1929 zmusił firmę Wanderer do zakończenia produkcji motocykli i skupienia się na konstrukcji samochodów. Ostatnim modelem, jaki wyjechał z fabryki w Chemnitz był k 500. Jego jednocylindrowy silnik o pojemności 500 cm3 dostarczał 16 KM, a moc była przenoszona na tylne koło nie za pomocą łańcucha, a poprzez wał.

W tym samym roku, plany produkcji modelu k 500 zostały sprzedane czeskiemu przedsiębiorcy Frantiskowi Janečkowi i posłużyły do uruchomienia produkcji tego modelu w Czechach, pod nazwą JAWA. Ta znana do dziś marka motocykli wzięła swoją nazwę od pierwszych liter założycieli – Janeček & Wanderer.

DKW

Zajmująca się pierwotnie produkcją małych silników do rowerów firma DKW, pierwszy motocykl zaprezentowała w roku 1922. Był to model DKW-Reichsfahrtmodell. Posiadał on dwusuwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 142 cm3 i mocy 1,5 KM. Mimo, że osadzony na ramie typu rowerowego, motocykl posiadał teleskopy przedniego koła, zbiornik paliwa podwieszony pod ramą i pasowy napęd tylnego koła.

Dwa lata później przedstawiono ulepszony model nazwany DKW-Modell ZM, o pojemności silnika zwiększonej do 175 cm3 i mocy 2,5 KM. Silnik wyposażono w rozrusznik nożny, sprzęgło z tarczami korkowymi i dwubiegową skrzynię przekładniową sterowaną ręcznie. Motocykl posiadał zmodernizowaną, wzmocnioną ramę, przednie zawieszenie nie zmienionej konstrukcji i zbiornik umieszczony pomiędzy górnymi rurami ramy.

Wszystkie popularne motocykle DKW produkowane do 1925 roku, posiadały hamulec działający na tylne koło. Hamulec bębnowy w kole przednim występował jedynie w maszynach sportowych. Pierwszym popularnym motocyklem DKW, posiadającym przedni hamulec, był model E 206, produkowany w latach 1926 - 1927. Motor ten posiadał pojemność skokową 206 cm3. Silnik osiągający moc 4 KM, wyposażony został w wentylator i iskrownik umieszczony w kole zamachowym.

W połowie lat dwudziestych, motocykle DKW ugruntowały już swoją pozycję na rynku. Łączna produkcja jednośladów tej marki, osiągnęła w 1925 roku liczbę 50 000 sztuk, a do 1926 roku wyprodukowano łącznie 80 000 motorów. Tak masowe wytwarzanie możliwe było dzięki wprowadzeniu produkcji taśmowej (pierwsza taśma produkcyjna w Niemczech), znakomitej organizacji pracy i zaangażowaniu pracowników.

Dzięki masowej produkcji modelu E 206, DKW stała się największym producentem motocykli na świecie.

 

Sprawdź teraz najlepsze kredyty samochodowe!

Źródło: mototarget.pl



13.07.2012
Dodaj do

TOP 3 - KREDYTY SAMOCHODOWE

Więcej
Bank
Rata
Prowizja
Oprocentowanie
rzeczywiste
Ocena
klientów
 
Kredyt samochodowy
964.38 PLN
1.00%
6.07%
Kredyt samochodowy
966.29 PLN
1.20%
6.15%
Kredyt samochodowy (z ubezpieczeniem)
987.84 PLN
4.50%
7.13%





  • Jak napisać oświadczenie o wypadku?
    24.05.201624.05.2016
    Jak napisać oświadczenie o wypadku?
    Gdy podczas podróży samochodem zdarzy nam się drobna stłuczka, do której nie musimy wzywać policji, powinniśmy za zgodą wszystkich uczestników zdarzenia spisać oświadczenie. Co powinno znaleźć się w oświadczeniu z kolizji...  »
  • Wypożyczanie samochodów - jak nie stracić kaucji?
    17.05.201617.05.2016
    Wypożyczanie samochodów - jak nie stracić kaucji?
    Decydując się na wypożyczenie samochodu, musimy liczyć się z tym, że wypożyczalnia będzie chciała skorzystać z opcji blokady pieniędzy na naszej karcie płatniczej lub zażąda wstępnej przedpłaty. Jak nie stracić kaucji, korzystając z...  »
  • Niemcy dopłacają do elektryków. A Polska?
    06.05.201606.05.2016
    Niemcy dopłacają do elektryków. A Polska?
    Ponieważ rynek samochodów elektrycznych w Niemczech nie rozwija się tak szybko, jak zakładał tamtejszy rząd, kraj ten zamierza przeznaczyć na rozwój tej gałęzi motoryzacji aż 1 mld euro. Czy w Polsce również możemy liczyć...  »
  • Zgubiona karta pojazdu to nie problem
    02.05.201602.05.2016
    Zgubiona karta pojazdu to nie problem
    Karta pojazdu jest wydawana obowiązkowo do każdego samochodu rejestrowanego w Polsce po 1999 roku. Tego typu dokument jest niezbędny przy rejestracji samochodu. Co zrobić, gdy jednak kartę pojazdu zgubimy?   »
  • Oto 3 najczęściej kupowane samochody w Polsce
    29.04.201629.04.2016
    Oto 3 najczęściej kupowane samochody w Polsce
    Wedle statystyk z roku poprzedniego okazuje się, że Polacy kupują coraz więcej nowych samochodów. Sprzedaż aut w salonach w roku 2015 w porównaniu do roku 2014 wzrosła aż o 8%. Jakie samochody są najczęściej kupowane Polsce?   »
  • Kolejne auta bezzałogowe wyjadą na ulice Chin
    25.04.201625.04.2016
    Kolejne auta bezzałogowe wyjadą na ulice Chin
    Już niedługo samochody autonomiczne będą testowane w warunkach ruchu drogowego w Chinach. Prezes Volvo zapowiedział, że w pierwszej kolejności technologia ta będzie jednak sprawdzona w Szwecji. Kiedy samochody bezzałogowe trafią na drogi Chin?...  »
  • Jak działa leasing konsumencki?
    20.04.201620.04.2016
    Jak działa leasing konsumencki?
    Leasing konsumencki to stosunkowo nowa metoda pozyskania pieniędzy na sfinansowanie samochodu przez osobę niebędącą przedsiębiorcą. Niestety wciąż wielu z nas nie wie, jak działa leasing konsumencki, a szkoda, bo może stanowić dobrą alternatywę...  »